۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۷۶۷۱۶

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۴ اسفندماه ۹۹|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۴ اسفندماه ۹۹|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 24اسفند ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۲/۲۴

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 48 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 740 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 500 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 48 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 397 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 540 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شده است؛ سکه طی هفته های گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشته است؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 300 تومان و درهم امارات  6 هزار و 770 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 182 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 704 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 314  تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 754 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: یک‌‌شنبه 24  اسفند 13:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

24  هزار و 182

قیمت دلار (بازار آزاد)

24  هزار و 700

قیمت یورو (صرافی بانکی)

28  هزار و 314

قیمت یورو (بازار آزاد)

29 هزار و 300

قیمت درهم

6 هزار و 770

قیمت پوند

33 هزار و 500

بروز رسانی: ‌‌‌‌یک‌شنبه 24 اسفند ساعت 13:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  10 میلیون و 500 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

10 میلیون و 740 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 400 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4  میلیون و 100 هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 350 هزار

بروز رسانی: یک‌شنبه 24  اسفند ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 48  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 397  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 540  هزار

انس طلا(دلار)

1728

 

شاخص بورس ۱۵ هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 9میلیارد و 669میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 7هزار و 539میلیارد تومان در بیش از 830هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 15هزار و 763واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 245هزار و 140واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل گهر و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت تهران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 4109واحد، کل (هم‌وزن) 1027واحد، قیمت (هم‌وزن) 670واحد، آزاد شناور 14496واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 13362 و 25573 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 580میلیون ورقه به‌ارزش 12 هزار و 862میلیارد تومان در 545هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 73واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 271واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، سرمایه‌گذاری صبا تامین و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، اعتباری ملل و بانک دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

بیت کوین به ۶۱۰۷۴ دلار رسید

بزرگترین ارز مجازی دنیا 6.64 درصد معادل 3802.67 دلار در روز یکشنبه افزایش قیمت داشت و به 61073.71 دلار رسید.

 ارزش بیت کوین 120.2 درصد نسبت به پایین‌ترین رقم آن در چهارم ژانویه یعنی 27734 دلار افزایش یافته است.

این افزایش قیمت پس از آن به وجود آمده که آمریکا توزیع چک‌های کمک کرونایی را در قالب بسته محرک اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری آغاز کرده است. تحلیلگران و سرمایه‌گذاران تخمین می‌زنند بسیاری از آمریکایی‌ها از پول نقد خود برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین استفاده کنند.

ارزش بازار بیت کوین سه شنبه هفته گذشته برای دولین بار از یک تریلیون دلار گذشت.

 

چرا مرغ گران شد؟

قاسم نوده‌فراهانی در برنامه تیتر امشب شنبه‌شب شبکه خبر با اشاره به وضع روزانه بازار میدان گوشت میدان بهمن و منطقه تهرانپارس ابراز کرد: نیاز روزانه مرغ تهران 1000 تن است، اما حدود 200 تن در روز توزیع می‌شود و از طرف دیگر مشاهده شده است مرغ زنده، کیلویی 24 هزار تومان به فروش می‌رسد.

نوده‌فراهانی با بیان اینکه نباید به مردم دروغ گفت، تأکید کرد: مردم در طول 8 سال دفاع مقدس با همه کمبود‌ها ساخته‌اند لذا بهتر است به‌جای دروغ گفتن بگوییم کمبود مرغ وجود دارد.

وی افزود: در شأن مردم و انقلاب اسلامی نیست که مردم برای تهیه مرغ و روغن در صف بایستند لذا نباید برای تحویل کالای مورد نیاز مردم، کالای تحمیلی به مشتری داده شود.

رئیس اتاق اصناف با توجه به تجربه برپایی نمایشگاه‌های شب عید در سال‌های گذشته گفت: قرار شد که واحد‌های صنفی با گرفتن مجوز اتحادیه خود، بازار فوق‌العاده شب عید را با تخفیف ویژه برپا کنند.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه حرف اصلی در بازار را عرضه و تقاضا می‌زند گفت: وقتی مردم احساس کمبود کالا می‌کنند اقدام به ذخیره‌سازی و انبار مواد غذایی در منزل می‌کنند لذا باید نگرانی مردم از احتمال کمبود کالا را برطرف کرد و باید بازار را طوری مدیریت کنیم که مردم احساس کمبود در هیچ زمینه و مرحله‌ای نکنند.

رئیس اتاق اصناف به رؤسای اتحادیه میوه و تره‌بار هشدار داد: میادین میوه و تره‌بار، میوه را بدون فاکتور به مغازه‌داران سطح شهر ارائه نکنند.

محمدعلی کمالی سروستانی سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران مشکل بازار مرغ امسال را وابسته به تصمیم‌گیری‌های دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: یکی از دلایل گرانی و کمبود مرغ، پیش‌بینی نادرست تهیه نهاده‌های دامی برای بازار شب عید است.

وی افزود: صرف اعلام جوجه‌ریزی، مرغداران نیاز به تأمین مواد غذایی و نهاده جوجه دارند و داشتن حواله بدون پشتوانه به جایی نمی‌رسد و نباید مرغدار مجبور شود نهاده دامی را از بازار آزاد تهیه کند لذا همین بی‌نظمی انگیزه مرغدار را برای جوجه‌ریزی مجدد کاهش می‌دهد.

سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: قیمت‌هایی که ستاد تنظیم بازار برای مرغ تعیین می‌کند مصلحتی و غیرواقعی است.

کمالی سروستانی اضافه کرد: حواله نهاده باید برای 45 روز باشد نه 40 روز. کمبود نهاده به‌مدت 5 تا 10 روز موجب می‌شود مرغ به رشد نهایی نرسد و مرغ سایز (حدود 1.5 کیلوگرم) راهی بازار شود.

سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به ممنوع بودنِ 5ماهه صادرات مرغ اشاره کرد و گفت: بازار را با زور نمی‌توان کنترل کرد. در صنعت بازار مرغ حدود 23 هزار مرغداری فعال هستند 10 درصد مرغدار‌ها اقدام به انتقال مرغ به کشتارگاه‌ها می‌کنند، مابقی مرغ زنده را در مرغداری می‌فروشند. مرغدار موظف است بابت حواله نهاده‌ای که تحویل می‌گیرد؛ مرغ تحویل دهد.

وی تصریح کرد: قیمت مرغ و اجناس که بالا رفت فقط با افزایش 10 تا 15 درصدی مازاد بازار پایین می‌آید.

کمالی سروستانی درباره التهاب بازار شب عید گفت: کاهش واردات کنجاله و دانه‌های روغنی که یکی از عناصر اصلی نهاده‌های مرغ است روند درست و یکنواختی نبوده است و التهاب در واردات نهاده‌ها به التهاب در بازار فروش منجر می‌شود. 6 ماه اول امسال متولی واردات و توزیع نهاده‌ها مشخص نبود. هنوز بین سامانه بازار، انبار‌ها و گمرک تقسیم کار نشده است و منسجم نیست.

"عباس تابش" رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تنظیم بازار را یک کار فرابخشی اعلام کرد و گفت: اگر بخش‌های مختلف نقش خود را درست انجام ندهند دیرتر به وعده‌ها و قول خود تحقق می‌بخشیم.

رئیس سازمان حمایت درباره "تناقض مصوبه میوه" در ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی گفت: در جلسه امروز کارگروه تنظیم بازار، مصوبه قبلی ستاد تنظیم بازار تأیید شد.

 

نحوه فعالیت بانک‌ها در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز

در نامه کانون بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری به مدیران عامل بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری آمده است: روز پنج‌شنبه مورخ 1399/12/28 آخرین روز فعالیت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و اولین روز فعالیت بانک‌ها نیز در سال آینده روز پنج‌شنبه مورخ 1400/1/5 است.

همچنین، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌توانند در ایام تعطیل به‌تشخیص مدیریت هر بانک اقدام به افتتاح بعضی شعب به‌صورت کشیک کرده به‌نحوی که در هر یک از شهرها به‌میزان حداقل تعداد شعب و جهت امور دریافت و پرداخت و ایجاد تسهیلات به‌منظور بهره‌برداری آسان از خدمات الکترونیکی فعالیت کنند.

علاوه بر این، شعبی که بدین منظور در ایام تعطیل فعال خواهند شد، باید ایام و ساعات فعالیت خود را قبلاً به نزدیکترین پلیس محلی (کلانتری‌ها) کتباً اعلام کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات